Jak robić zdjęcia produktowe telefonem?

 

Zdjęcia produktowe telefonem?

Na aukcjach internetowych dobra prezentacja produktu jest równie ważna jak atrakcyjna cena.

Większość sprzedających nie dba o jakość zdjęć produktów wystawianych na aukcjach. Może to odstraszyć potencjalnych klientów. Żeby zrobić dobre zdjęcie produktowe, czasem nie trzeba mieć profesjonalnych lamp, lustrzanki czy namiotu bezcieniowego. Wystarczy smartfon, gładkie tło, miękkie światło i stosowanie się do kilku prostych porad.

 

Jakiego światła potrzebujemy? 

Najlepiej fotografować w świetle dziennym, ale tak, aby promienie słońca nie świeciły bezpośrednio na fotografowany obiekt. Idealne światło powinno być miękkie (takie, które zostało przez coś przepuszczone lub odbite). Najlepsze warunki pogodowe do zdjęć produktowych to zachmurzone niebo, którego szczególnie w zimie nie brakuje. Światło dzienne to barwa 5500k.

 

Kadrowanie — zadbaj o detale
Jeśli ktoś chce kupić w serwisie aukcyjnym przedmioty używane, zawsze zależy mu na obejrzeniu detali, które pokażą, w jakim stanie jest produkt. Dzisiejsze smartfony umożliwiają fotografowanie ze świetnym zachowaniem szczegółów w trybie makro. Jeśli twój smartfon ma taki tryb, włącz go. Im więcej zdjęć zrobisz, tym większe zaufanie wzbudzisz u potencjalnego nabywcy. Nie rób zdjęć wyłącznie z góry. Dobrze jest, kiedy aparat i produkt będą w jednej osi, chyba że fotografujesz płaską rzecz, np. smartfona, wtedy zdjęcia z góry są jak najbardziej wskazane. Fotografowany produkt powinien wypełniać większość kadru. Poniżej można zobaczyć różnicę między dobrze a źle skadrowanym zdjęciem.


Naturalność kolorów
Zdjęcia na aukcje muszą dokładnie pokazywać produkt, dlatego polecam fotografować w świetle dziennym, które nie przekłamuje kolorystyki. Światło na szczęście da się skorygować. Przed zrobieniem zdjęcia poszukaj funkcji Balans bieli. Zazwyczaj jest kilka ustawień, takich jak: pochmurno, słonecznie czy żarówka. Dobierz ustawienia zgodnie z warunkami, w jakich fotografujesz. Dzięki temu kolorystyka będzie taka jak naturalna, a klient zobaczy to, co kupuje.


Ostrość  zdjęć?
Zdjęcia na aukcje muszą być ostre. Na ostrość mają wpływ dwa czynniki: układ autofokusu oraz poruszenie. Ostrość zawsze ustawiaj na fotografowany produkt, a smartfona, jeśli nie możesz go podeprzeć, trzymaj pewnie oburącz.

Ekspozycja

Aparaty w smartfonach często wyposażone są w tzw. korekcję ekspozycji, czyli rozjaśnianie lub przyciemnianie zdjęcia już w momencie jego robienia. Być może cię zaskoczę, ale jeśli fotografuje się ciemny obiekt, trzeba zastosować korekcję na minus, a jeśli jest to bardzo jasny produkt — na plus. Dlaczego? Aparat zawsze dąży do uśrednienia jasności, stąd te korekcje. Powyżej znajdują się zdjęcia jasnego i ciemnego przedmiotu zrobione bez żadnej korekcji. Jak widać, fotografia z ciemniejszym produktem jest jaśniejsza przy tych samych ustawieniach.

Obróbka

Zdjęcia na aukcje to już poważniejsza sprawa. Na szczęście jest mnóstwo aplikacji na smartfony, dzięki którym będą one wyglądać jeszcze lepiej.

W fotografii produktowej wystarczy bardzo prosta obróbka ograniczająca się do czterech narzędzi: jasności, kontrastu, jaskrawości i balansu bieli. Jasność zdjęcia powinna pozwolić na ocenę najdrobniejszych szczegółów, a kontrast odpowiada za atrakcyjność ujęcia. Jeśli zwiększy się kontrast, kolory są podbijane, więc należy je skorygować, zmniejszając jaskrawość. Jeśli balans bieli (czyli kolorystyka) został ustawiony nieprawidłowo, również można go skorygować w większości aplikacji. Zdjęcie obrobiłem za pomocą programu Fhotoroom.

Jak widać wyżej, wcale nie potrzeba profesjonalnego aparatu ani oświetlenia, żeby robić dobre zdjęcia produktowe. Co prawda na billboardy się nie nadają, ale z pewnością szanse na sprzedanie produktu wzrosną.

Im lepiej wyglądają, tym bardziej wzmagają apetyt!